Over mij

Mijn foto
Make it a great day, or not, the choice is yours. Iedereen welkom hier !!!!! Op deze blog vertel ik over : mijn nooit saaie leven, mijn passie voor quilten en allerlei andere creatieve uitspattingen, mijn vriendschappen, mijn nieuw paradijs, mijn vedrietige en gelukkige momenten. Indien je een vraag hebt of gewoon wil reageren op een bericht mag je me altijd een berichtje/mailtje achterlaten. Kijk ook eens om mijn 2 startpagina's waar ik moderator van ben. Je kan je er altijd voor aanmelden. http://patchwork.startpagina.be/ http://stitchery-quiltblogs.startpagina.be/

donderdag 10 april 2014

stoffen verven

hier zijn ze dan, de geverfde stoffen, ik had een deel van de jelly roll genomen, zie eerste foto.. Ik moet eerlijk bekennen :
heb de stoffen niet voorgewassen, omdat..als ik deze stoffen zou wassen, alles zou beginnen te rafelen, was toch een test..
heb de stoffen , na het verven, uitgespoeld, water was bijna weer gewoon water en niet meer met de machine gewassen, omdat mijn wasmachine in ssrth staat
OK ik ben tevreden, maar ik heb toch wat vragen.. Stelde er al een paar a...an Christina, maar ik kan haar toch niet blijven lastig vallen. lol
ik heb er gewone soda in gedaan, geen soda ash, maakt dat verschil, ergens rinkelt het in mijn hoofd dat ik er dan dubbele hoeveelheid moest in doen.. (Christina ?)
Ik wil het water met de kleurstof hergebruiken, maar moet ik dat water dan verwarmen en verdunnen met water en terug soda bijdoen..?
Volgende week ga ik gewoon een lap katoenen stof nemen en het volgens de regels doen, maar de scraps die ik wil kleuren zullen terug op deze manier gebeuren.
Je ziet ook de stof met de kleine sterretjes op , wel die sterretjes worden niet mee gekleurd en wil het nu toch wel lukken dat ik van deze stof een hele rol liggen heb.
Ook mijn andere 3 rollen zijn wit of gebroken wit met iets wit op gedrukt..
Hoe kan ik dit oplossen ?
Ik wil wel de tekeningop de stof zien en ze mag wel anders kleuren, maar niet meer wit natuurlijk..
Ben benieuwd naar jullie antwoorden..
Is leuk om te doen... ga andere technieken proberen om allerlei patronen op de stoffen te krijgen etc...
Ik ben verkocht lol

1 opmerking:

  1. Leuke lappen heb je. Ik gebruik altijd gewone soda en keukenzout. De verfresten zijn goed bruikbaar, niet meer warm maken of soda erbij...gewoon een nieuwe lap erin stoppen. Je krijgt dan wel steeds een lichtere lap, want de vloeitsof wordt toch dunner en minder krachtig.
    Stoffen die een witte opdruk hebben, die blijven zichtbaar. De witte verf van de opdruk neemt geen andere verfstoffen op, maar ik vind dat wel grappig....want het wordt toch een totaal andere uitstraling.
    Je kunt ook de lappen van te voren op een bepaalde manier vouwen of in elkaar draaien. Het binnenste deel van de lap zal dan bijna geen verfstof kunnen opnemen, wat ook weer leuke effecten zal geven. Of een heel klein potje nemen, daar een lap inproppen en dan de verfstof heeeel rustig op de stof gieten, dan krijg je ook spannende tekeningen. Kortom, je kunt hier heel veel mee.......Ik zal ook weer eens verfpoeder bestellen en aankomende zomer lappen verven.

    BeantwoordenVerwijderen